ET

Algtaseme arvutikoolitus

Avaleht Kursused Algtaseme arvutikoolitus

Algtaseme arvutikoolitus

  • Juhendaja Anton Truljov
  • Kategooria Informatsioonija kommunikatsioonitehnoloogiad; Arvutikasutus

Kursuse Kohta

Praktiline kursus neile, kes soovivad õppida arvutit kasutama igapäevaelus ja tööks. Sobib algajatele ning ka neile, kes pole pikka aega tehnikaga kokku puutunud.

Kellele sobib:
✅ Neile, kellel puudub arvutikasutamise kogemus
✅ Neile, kes pole ammu tehnikat kasutanud
✅ Kõigile, kes soovivad digimaailmas enesekindlamad olla

Mida Sa Õpid?

💻 Arvuti ja Windowsi kasutamise põhitõed
📁 Kuidas luua, salvestada ja leida faile
🌐 Kuidas kasutada internetti ja e-posti
📄 Esimesed sammud Wordis – teksti sisestamine ja redigeerimine
🛡 Turvalisus internetis ja süsteemi uuendamine

Õppekavarühm

Informatsioonija kommunikatsioonitehnoloogiad; Arvutikasutus

Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides)

40 akadeemilist tundi

Õppekava koostamise alus

puudub

Sihtgrupp

Kursus on mõeldud algajatele ja neile, kes soovivad oma teadmisi täiendada

Õppe alustamise tingimused

puudub

Õppe eesmärk

Koolituse tulemusena omandab õpilane põhiteadmised ja -oskused MS Word, MS Excel, MS PowerPoint ja MS Outlook programmide kasutamiseks.

Õpiväljundid

• Oskab iseseisvalt luua ning vormindada tekstidokumente, neid kujundada ning valmistada ette trükkimiseks
• Oskab luua esitlusi, ettekandeid animeeritud slaidide abil
• Oskab oma tööd korraldada, kasutades kalendrit, tööülesandeid, elektronpostkasti, luua ja hallata kontaktide raamatut

Õppe sisu

Esimene moodul: Sissejuhatus.
1.1 Personaalarvutite ajalugu
• kust tekkisid ja milleks
• kuidas sattusid majadesse
• IBM
• Apple
1.2 Arvutikomponendid ehk riistvara
• lauaarvutid
• sülearvutid
• kaasaegsed mobiiltelefonid
• smart-televiisorid
• auto multimeediakeskused
• komponendid:
o protsessor
o mälu/salvesti
o monitor, televiisor, projektor
o teised komponendid (hiired-klaviatuurid, juhtpuldid, helikaardid jm)
o lisaseadmed (printerid, skännerid, kaartide lugejad, USB mälupulgad (USB tehnoloogia kui selline), sülearvuti dokkid.
1.3 Operatsioonisüsteemid
• mis need on
• milleks on neid vaja
• millised on olemas (tasuta/tasulised, laitarbimiseks/eriotstarbeks, erinevate süsteemide jaoks)
1.4 Tarkvara
• milleks on seda vaja
• kuidas töötab (OS ressursside kasutamine, riistvara kasutamine, ühe või mitme OS jaoks arendamine)
1.5 Lokaalvõrgud
• milleks on neid vaja
• kuidas töötavad
• mida ühendavad (arvutid, printerid, routerid/switchid, NAS-id, mobiilsed seadmed, smart-televiisorid)
1.6 Globaalvõrgud
• millest koosnevad (routerid, switchid, tulemüürid, serverid)
• internetiühenduse operaatorid (peamised Eestis – Telia, Elisa, STV)
1.7 World-Wide Web ehk Internet
• kuidas toimib
• millest koosneb
1.8 Server
• mis see on
• milleks on seda vaja
• kus asub
1.9 Veebisaidid
• mis need on
• kus asuvad
• milleks on neid vaja
• kuidas töötavad
o lihtsad lehed (html, php, JS)
o veebipoed (programmeerimine, maksusüsteemid)
o uudisteportaalid
o meelelahutusportaalid
o sotsiaalvõrgud (andmete kogumine, isiklike andmete lekked, suunatud reklaam)
1.10 Elektronpost
• mis see on
• kuidas töötab
• kus asub
• tasuta/tasuline
• tuntud pakkujad (online.ee, mail.ee, Microsoft.com, gmail.com, mail.ru)
1.11 Küberturvalisus
• privaatsus VS anonüümsus
• „häkkerid“ (valged/mustad/hallid „mütsid“)
• rünnakute tüübid (tavalised, tööstuslikud, suunatud)
• viirused, troojad
• kuidas oma andmeid kaitsta (antiviirused, OSseadistused, paroolid – nõrgad/tugevad + ühesugused/erinevad, kaheastmeline autentimine)
• Blockchain tehnoloogia
o tehnoloogia toimimise põhimõte
o kasutusalad (krüptovaluutad, infosüsteemid)
o ohud
• küberhügieen (arvutis, telefonis, internetis)
o veebisaitide külastamisel
o failide allalaadimisel
o e-postiga töötamisel
o isiklike andmete, k.a. paroolide, sisestamisel
Teine moodul: Operatsioonisüsteemid personaalarvutitele ja töö
nendega.
2.1 OS Apple MacOS
• ajalugu
• eripärad (piiratud riistvara jaoks arendus – stabiilne, kuid valik on piiratud)
• hinnakujundus (uuendused (uue riistvara ostmiseks provotseerimine), tarkvara, turvalisus)
2.2 OS Microsoft Windows
• ajalugu (DOS, MacOS, 3.0-3.1-3.11-95-98-ME-XPVista-7-8-8.1-10)
• eripärad (arendus erineva riistvara jaoks, hind, universaalsus)
• hinnakujundus (uuendused, funktsionaalsus)
2.3 Töö Microsoft Windows 10/11-ga
1. võimalused ja omadused
o kasutaja (isiklik, isikupärastamata, kasutajate tüübid, seos e-posti aadressiga)
o töölaud (peamine, lisa, töölaudade vahel lülitumine, personaliseerimine, hiire vasak/parem klahv)
o viited/sildid/shortcut’id (mis need on, milleks on vaja, kuidas töötavad)
o Action Center ja selle võimalused/omadused (millist infot kuvatakse, mida nupud teevad)
o oleku riba (Taskbar) (milleks on vaja, mida on sellega võimalik teha)
o „Start“ nupp (kus asub, milleks, mida teeb)
o aknad (avamine, suuruse muutmine, toimingud, akende vahel lülitumine, menüü, seaded)
o ekraanitõmmis Print Screen ja selle kasutamine
o elektrooniline allkirjastamine (ID kaart)
2. failisüsteem (kataloogid-mapid-kaustad, failid, arhiivid, erinevad failide tüübid)
3. toimingud failidega/kataloogidega
o kopeerimine/liigutamine
o loomine
o ümbernimetamine
o kustutamine (prügikast)
4. OS seaded (kus asuvad, mida võimaldab, keeled, aeg)
5. sisseehitatud tarkvara
o kalender
o kalkulaator
o muusika- ja videosalvestiste mängijad (Groove Music, Movies & TV)
o Messaging (SMS sõnumid)
o Maps (kaardid)
o märkmed (Notepad, OneNote)
o ekraanitõmmis (Snipping Tool, Snip)
o pildid (vaatamine, lihtne redigeerimine)
o tarkvara pood (tasulised/tasuta)
o iseseisev tarkvara paigaldus (administraatori õigused)
2.4 Linux-põhised OS-id
• ajalugu
• eripärad (avatud kood, stabiilsus, turvalisus, tarkvara puudujäägid)
• hinnakujundus (tasuta/tasulised verisoonid)
2.5 Töö Ubuntu Linux-iga
• kasutajad (tavaline kasutaja, root)
• töölaud (erinevad variandid, tööloogika, virtuaalsed töölauad)
• programmide „aknad“ (loogika, erinevus Windows-ist)
• kaustad, failid (loomine, ümbernimetus, kopeerimine, kustutamine)
• programmide käivitus
Kolmas moodul: Tarkvara.
3.1 Internet-brauserid
• milleks neid vaja
• cookie-failid (mis need on, milleks on neid vaja, millele tähelepanu pöörata)
• andmete kogumine ja analüütika
o kes andmeid kogub
o milleks andmeid kogutakse
o milliseid andmeid kogutakse
o „inkognito“ režiim
• brauserid ja nende erinevused (disain, veebisaitide töötlemine, privaatsus, isikupärastatud kontod)
o Internet Explorer
o Edge
o Google Chrome
o Mozilla Firefox
o Opera
o teised (Safari (Mac), DuckDuckGo, Tor, Maxthon)
• otsingumootorite kasutamine (Google, Yandex, Rambler, Neti, DuckDuckGo, AskJeevis, Yahoo)
• portaalide kasutamine (uudiste/meelelahutusportaalid, Delfi, ERR, Neti, Euronews, Yahoo)
• reklaam (bännerid, anti-reklaam, reklaamide börsid)
3.2 Kontoritarkvara
1. tekstiredaktorid (milleks vaja, milliseid on, tasuta/tasulised – Wordpad, Notepad, Notepad++, Word, Google Docs, LibreOffice Writer)
2. töö tabelitega (milleks vaja, milliseid on, tasuta/tasulised – Excel, Google Sheets, LibreOffice Calc)
3. presentatsioonide loomine (milleks vaja, milliseid on, tasuta/tasulised – Powerpoint, LibreOffice Impress, Google Slides)
3.3 Pilveteenused
• mis need on
• milleks kasutatakse (andmete salvestamine, online töö, kollektiivne töö, andmete varundamine, virtuaalsed serverid ja teenused, „kõik-mis-vaja-kui-teenus“)
• maailma tuntumad pakkujad
o Google
o Microsoft
o Amazon
o Dropbox
• eraisikule huvi pakutavad teenused (andmete ja failide hoidmine ning sünkimine erinevate seadmete vahel)
3.4 Microsoft konto
• isiklik (tasuta/tasuline)
• tööandja oma
• isikliku tasuta konto loomine
3.5 Töö Microsoft Office Online-is
• süsteemi sisenemine
• võimaluste ja programmidega tutvumine
• konto seaded
3.6 Töö Microsoft Word Online-is
• erinevad versioonid ja nende eripärad (2003, 2007, 2010, 2013, 2019, 365, Online)
• dokumentide loomine (uus, mallid/šabloonid)
• tutvumine menüüga (põhimõte ja loogika, elementide paigutus)
• dokumentide salvestamine
3.7 Töö Microsoft Word 365-s
• erinevused Word Online-ist
• lisafunktsioonide ja võimalustega tutvumine
3.8 Töö Microsoft Excel Online-is
• erinevad versioonid ja nende eripärad (2003, 2007, 2010, 2013, 2019, 365, Online)
• dokumentide loomine (uus, mallid/šabloonid)
• tutvumine menüüga (põhimõte ja loogika, elementide paigutus)
• valemite kasutamine
• käsud, funktsioonid, graafikud
• dokumentide salvestamine
3.9 Töö Microsoft Excel 365-ga
• erinevused Excel Online-ist
• lisafunktsioonide ja võimalustega tutvumine
3.10 Töö Microsoft Powerpoint Online-is
• erinevad versioonid ja nende eripärad (2003, 2007, 2010, 2013, 2019, 365, Online)
• dokumentide loomine (uus, mallid/šabloonid)
• tutvumine menüüga (põhimõte ja loogika, elementide paigutus)
• presentatsioonide kujundamine
• töö animatsiooniga
• dokumentide salvestamine
3.11 Töö Microsoft Powerpoint 365-s
• erinevused Powerpoint Online-ist
• lisafunktsioonide ja võimalustega tutvumine
3.12 Töö Microsoft Forms Online-is
• milleks on vorme vaja
• erinevate vormite loomine
• raportid, tagasiside
3.13 Oma aja organiseerimine – Calendar, To Do
• kalendri ja ülesannete kasutamine
• kalendri kasutamine Windows-is
• kalendri ja ülesannete sünkimine mobiiltelefoni
3.14 Suhtlemine Skype / Skype Online-is
• sisse logimine: kasutajatunnud, konto
• programmi seadistused
• kasutaja otsing/lisamine
• dokumentide jagamine
• grupisuhtlus
• audio/videokõned
3.15 Märkmed OneNote-is
• milleks on neid vaja
• ülesehituse loogika (raamat-peatükk-leht)
• sünkimine mobiiltelefoniga
3.16 OneDrive kasutamine
• kaustade organiseerimine
• privaatne turvaline hoidla
• mobiiltelefoniga sünkimine
• koostöö (teistele kasutajatele kaustadele/failidele ligipääsu tagamine)
3.17 Google konto
• isiklik/äriline
• konto loomine (võima olemasoleva konto kasutamine)
• konto seadistamine
• töö Gmail-iga
3.18 Töö Notepad++
• redaktori eripärad
• dokumenditüübi valik
Neljas moodul: Töö mobiiltelefoniga.
4.1 OS Android
• mis see on (tootja, millel põhineb)
• telefoni seadistus (turvalisus, privaatsus)
• töölaud
• assistendid (hääletuvastusega assistent, otsingumootor)
• andmed teie kohta, millest teab teie telefon
• telefonide füüsilised eripärad (välja lülitamine, aku eemaldamine, signaalide edastus)
4.2 Operatsioonisüsteem iOS
• mis see on (kust tuleb, millel põhineb, kes on tootja)
• süsteemi eripärad
4.3 Tarkvara („äpid“)
• tarkvara paigaldus
• tarkvara küsitud õigused (millele pöörata tähelepanu)
• identifitseerimiseks (Smart ID)
• oma aja organiseerimine (kalendrid, ülesanded, meeldetuletused, märkmed)
• pilves andmete reserveerimiseks (Google Drive, Microsoft OneDrive, Dropbox)
• paroolide/pin-koodide halduseks
• navigatsioon (tasulised, tasuta, sotsiaalsed)
o GPS tehnoloogia tööprintsiibid
• suhtlemiseks
o Viber
o Whatsapp
o Telegram
o Skype
o Instagram
o TikTok

Õppemeetodid

Loeng, esitlus, praktiline töö

Iseseisev töö

puudub

Nõuded õpingute lõpetamiseks, sh hindamismeetodid ja hindamiskriteeriumid

Õpilane osaleb kõigis teoreetilistes tundides ja täidab praktilisi ülesandeid.
Hindamismeetod:
1. Praktiliste tööde sooritamine vastavalt õppejõu juhistele.
Hindamiskriteeriumid:
Õppija lahendab ülesande ja selgitab kõiki lahenduse etappe.

Kursuse läbimisel väljastatav dokument (tunnistus või tõend)

Tunnistus, kui õpingute lõpetamise nõuded on täidetud. Tõend, kui õpitulemusi ei saavutatud, kuid õppija võttis osa õppetööst. Tõend väljastatakse vastavalt osaletud kontakttundide arvule.

Koolitaja kompetentsust tagava kvalifikatsiooni või õpi- ja töökogemuse kirjeldus

Kõrgharidus ja/või töökogemus õpetatavas valdkonnas.

Instruktori info
Arvustused
1300+KM Registreerimine

Registreerimise kehtivus:

Kursuse teave

Juhendaja: Anton Truljov
Kestus: 40 tundi
Jaga seda kursust