Hooldustöötaja abi/omastehooldaja koos esmaabiandja väljaõppega ja toiduhügieeni koolitusega
Õppekavarühm
Tervis ja heaolu; Heaolu; Eakate ja puudega täiskasvanute hooldamine
Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides)
140 akadeemilist tundi, millest 50 tundi auditoorset õpet ja 90 tundi praktikat
Õppekava koostamise alus
• Hooldustöötaja, tase 3 kutsestandard
• Omastehooldaja käsiraamat © MTÜ Inkotuba 2012
• Tervise-ja tööministri 22.11.2018. a määrus nr 50 „Töökeskkonnavoliniku, töökeskkonnanõukogu liikme ja esmaabiandja koolituse ja täienduskoolituse kord täienduskoolitusasutuses”
• Toiduseadus ning Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus nr. 852/2004 (29.04.2004)
Sihtgrupp
Tulevased hooldustöötajad ja omastehooldajad, kes soovivad omandada teadmisi ja praktilisi oskusi hooldust vajavate inimeste igapäevaseks toetamiseks koduses keskkonnas või hooldusasutustes.
Pereliikmed ja lähedased hooldajad, kes hooldavad kodus eakat, liikumispuudega või pikaajalise haigusega inimest ning vajavad praktilisi teadmisi ja oskusi.
Hooldus- ja sotsiaaltöötajad, kes soovivad laiendada oma pädevust hooldustöö, esmaabi ning toiduhügieeni valdkonnas.
Vabatahtlikud ja tugiisikud, kes osalevad hooldust vajavate inimeste toetamisel ning soovivad
omandada hooldustöö ja esmaabi põhioskusi.
Tervishoiu- ja hoolekandesektoris töötavad inimesed, kelle ülesannetes on abistamine
igapäevatoimingutes, toidu käitlemine ning esmaabi andmine.
Õppe alustamise tingimused
Täisealine isik
Õppe eesmärk
anda osalejatele teoreetilised teadmised ja praktilised oskused, mis on vajalikud hooldust vajava
inimese igapäevatoimingutes abistamiseks, tervise ja heaolu toetamiseks ning ohutu ja
kvaliteetse hooldusteenuse pakkumiseks.
Õpiväljundid
Koolituse läbinu:
1) teostab hooldustoiminguid, sealhulgas hügieeni-, toitumis-, liikumis- ja ravimite
manustamisega seotud tegevusi, järgides ohutus- ja tervisekaitsenõudeid;
2) tunneb ergonoomilisi töövõtteid ja kasutab erinevaid hooldus- ja liikumisabivahendeid, et
tagada turvaline ja säästlik töö nii hooldatavale kui ka hooldajale;
3) mõistab hooldustöö põhimõtteid ja eetikat;
4) hindab abivajaja sotsiaalset võrgustikku ja vajadusel abistab suhtlusvõrgustikuga suhtlemisel;
5) osutab vajadusel esmast abi;
6) oskab ennetada stressi ja läbipõlemist, toetades nii hooldatava kui ka enda vaimset ja füüsilist
heaolu.
Õppe sisu:
1. Kodune hooldamine ja koduõendusteenus
Hooldusteenuste ja koduõenduse erinevused ning koostöö tervishoiutöötajatega
Hooldatava vajaduste hindamine ja hooldusplaani koostamine
2. Inimene ja haigus
Sagedasemad kroonilised ja ägedad haigused hooldustöös
Haiguste mõju hooldatava toimetulekule ja elukvaliteedile
Infektsioonide ennetamine ja hügieeni roll haiguste leviku takistamisel
3. Liikumatus ja toimetulek halvatusega
Liikumatusest tingitud terviseriskid ja nende ennetamine
Halvatuse mõju igapäevaelule ning hooldaja toetusmehhanismid
Liikumisvõime toetamine ja ergonoomilised hooldusvõtted
4. Ergonoomika ja turvaline keskkond
Õiged töövõtted hooldajale tervise säästmiseks
Hooldatava kukkumiste ja vigastuste ennetamine koduses keskkonnas
Tööohutus ja isikukaitsevahendite kasutamine
5. Abivahendid hooldustöös
Erinevad liikumis- ja hooldusabivahendid ning nende kasutamine
Abivahendite kohandamine vastavalt hooldatava vajadustele
Hooldatava juhendamine abivahendite kasutamisel
6. Hingamine ja hingamisteede toetamine
Hingamishäirete äratundmine ja esmaabi
Kopsuhaigused ja hapnikravi kodustes tingimustes
Hingamisharjutused ja ergonoomilised võtted hingamise toetamiseks
7. Nahahooldus ja lamatiste ennetamine
Nahaprobleemid ja hooldustoimingud hooldustöös
Lamatiste tekkepõhjused, ennetus ja hooldusmeetodid
8. Söömine ja seedimine
Toitumise ja seedimise mõju tervisele ja heaolule
Eridieedid ja toitumisjuhised hooldust vajavatele inimestele
9. Tualetitoimingud ja isiklik hügieen
Kuse- ja seedetrakti probleemide märkamine ja hooldus
Hooldatava toetamine tualetitoimingutes ja intiimhügieenis
Uriinipidamatus ja selle mõju elukvaliteedile
10. Ravimite manustamine ja kõrvaltoimed
Ravimite manustamise põhimõtted ja ohutusnõuded
Peamised ravimite kõrvaltoimed ja nende äratundmine
Koostöö tervishoiutöötajatega ravimite haldamisel
11. Mälu, meeleolu ja suhtlemine
Dementsus, depressioon ja meeleoluhäired hooldustöös
Hooldatava emotsionaalse heaolu toetamine ja aktiivsuse säilitamine
12. Läbipõlemine ja hooldaja vaimne tervis
Stressi ja läbipõlemise ennetamine hooldustöös
Hooldaja enesehoid ja psühholoogiline toetus
Jõuvarude allikad ja vaimse tasakaalu hoidmine
13. Esmaabiandja väljaõpe
14. Toiduhügieeni koolitus
Õppemeetodid
Loeng, seminar, grupitöö, iseseisev töö, praktika
Iseseisev töö
Eneseanalüüs praktilise töökogemuse kohta
Nõuded õpingute lõpetamiseks, sh hindamismeetodid ja hindamiskriteeriumid
Õpilane on osalenud vähemalt 80% auditoorsetest tundidest; on sooritanud praktika: on läbinud toiduhügieeni ja esmaabiandja väljaõppe täies mahus; on esitanud koolituse lõpuks eneseanalüüsi; on sooritanud toiduhügieeni testi.
Hindamismeetod:
1.Eneseanalüüsi vorm praktilise töökogemuse kohta
Hindamiskriteerium:
• kirjeldab oma tööülesandeid ja probleemset situatsiooni seoses tööülesannete täitmisega ning seostab seda kutsestandardis kirjeldatud kompetentsidega;
• vormistab eneseanalüüsi
2.Praktilised situatsioonülesanded
Hindamiskriteerium:
Positiivseks soorituseks on vaja koolitaja poolt etteantud juhiste põhjal lahendada praktiline situatsioon.
3. Toiduhügieeni test
Hindamiskriteerium:
Positiivseks soorituseks on vaja vähemalt 90% õigeid vastuseid.
Kursuse läbimisel väljastatav dokument(tunnistus või tõend).
Tunnistus, kui õpingute lõpetamise nõuded on täidetud.
Tõend, kui õpitulemusi ei saavutatud, kuid õppija võttis osa õppetööst. Tõend väljastatakse vastavalt osaletud kontakttundide arvule.
Koolitaja kompetentsust tagava kvalifikatsiooni või õpi-ja töökogemuse kirjeldus
Kõrgharidus ja/või töökogemus õpetatavas valdkonnas. Kõik esmaabikoolitajad omavad esmaabiõpetaja tunnistust ning on registreeritud tervishoiutöötajate registris.
Õppemaksu tasumise kord ja tähtaeg
https://realta.ee/oppekorralduse-alused/
Õppemaksu tagastamise alused ja kord
https://realta.ee/oppekorralduse-alused/
Vaidluste lahendamise kord
https://realta.ee/oppekorralduse-alused/
Õppekeskkonna kirjeldus
https://realta.ee/oppekorralduse-alused/
Kvaliteedi tagamise tingimused ja kord
https://realta.ee/realta-ou-koolituste-tegevuse-kvaliteedi-tagamise-alused/