

HEV-koordineerija koolitus
Kursuse Kohta
Praktiline koolitus spetsialistidele, kes töötavad õpilastega, kellel on erilised haridusvajadused. Osalejad õpivad, kuidas korraldada toetust haridusasutustes, teha koostööd lapsevanemate ja tugispetsialistide meeskonnaga ning koordineerida individuaalsete õppekavade koostamist ja elluviimist.
Kellele sobib:
✅ Õpetajatele, õpetaja abidele ja tugispetsialistidele
✅ Inklusiivse hariduse spetsialistidele
✅ Haridusasutuste juhtidele ja koordinaatoritele
✅ Kõigile, kes soovivad süvendada teadmisi HEV-valdkonnas
Mida Sa Õpid?
🧩 HEV-laste eripärade märkamine ja arvestamine
📋 Individuaalsete õppekavade koostamine ja toetamine
🤝 Koostöö lapsevanemate, õpetajate ja tugispetsialistidega
🏫 Toetava ja kaasava õpikeskkonna loomine
Õppekavarühm
Haridus, Klassiõpetaja koolitus
Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides)
120 akadeemilist tundi, millest 96 tundi auditoorset õpet, ja 24 tundi iseseisvat tööd
Õppekava koostamise alus
Põhikooli- ja gümnaasiumiseadus; Koolieelse lasteasutuse seadus; Koolieelse lasteasutuse riiklik õppekava. Lisaks on aluseks Haridusvaldkonna arengukava aastani 2035, mille üks keskseid sihte on õigus kvaliteetsele ja kaasavale haridusele.
Sihtgrupp
Koolitus on suunatud:
• Õpetajatele ja tugispetsialistidele (nt eripedagoogid, logopeedid, sotsiaalpedagoogid, psühholoogid), kes töötavad või plaanivad töötada haridusasutustes haridusliku erivajadusega (HEV) laste ja noortega.
• Lasteaiaõpetajatele, kes soovivad paremini mõista ja toetada HEV lapsi koolieelses eas.
• Õppealajuhatajatele ja koolijuhtidele, kes vastutavad HEV õpilaste toetamise korralduse eest koolis.
• HEV koordineerijatele ja tugiteenuste koordinaatoritele, kelle tööülesanded hõlmavad HEV dokumentatsiooni, võrgustikutööd ja vanemate nõustamist.
• Tulevastele haridustöötajatele, kes soovivad saada põhjalikke teadmisi HEV laste märkamisest, toetamisest ja koostööst lapse pere ja võrgustikuga.
Koolitus sobib kõigile, kelle eesmärk on pakkuda HEV õpilastele ja lastele süsteemset, järjepidevat ja individuaalseid vajadusi arvestavat tuge haridusasutuses.
Õppe alustamise tingimused
Õppija on vähemalt 18-aastane (täisealine)
Vähemalt keskhariduse olemasolu
Huvi ja valmisolek töötada haridusliku erivajadusega laste ja noortega
Omab arvutikasutamise oskust (baastasemel)
Õppe eesmärk
Koolituse eesmärk on anda osalejatele teadmised ja praktilised oskused haridusliku erivajadusega (HEV) laste ja õpilaste märkamiseks, toetamiseks ning individuaalsete arengu- ja õpiteede kavandamiseks koolieelses lasteasutuses ja koolis. Koolitus valmistab spetsialiste ette süsteemseks koostööks lapse, pere ning tugivõrgustikuga, toetades HEV õppijate arengut, õpimotivatsiooni ja toimetulekut haridusasutuses.
Õpiväljundid
Koolituse läbinu:
• mõistab haridusliku erivajaduse (HEV) olemust ja eristab erinevaid HEV tüüpe;
• märkab HEV tunnuseid ning teab sobivaid sekkumis- ja toetamisviise erinevates vanuserühmades;
• kavandab ja kohandab õpi- ja arengukeskkonda vastavalt lapse individuaalsetele vajadustele;
• koostab HEV õppija individuaalse arengu- ja õpitee toetamise plaani;
• teeb koostööd lapse pere, kolleegide ja tugivõrgustikuga HEV õppija arengu toetamiseks;
• rakendab teadmisi kaasava hariduse põhimõtetest ja HEV toetamise praktikast koolis ja lasteaias.
Õppe sisu
Baasmoodul (60 ak.t.)
• HEV laps. HEV liigid, HEV õpilaste märkamine ja õpilase toetamise põhialused, HEV
koordineerija töö õiguslikud alused, õpilase tugiteenused õppeasutuses ja väljaspool.
• HEV õppija toetamine ja õppetöö korraldamine. Õppetöö ja õppematerjalide jõukohastamine.
• HEV õppija dokumentatsiooni täitmine. Individuaalse arengu jälgimise kaart, individuaalne õppekava, iseloomustus (IAK, IAJK, IÕK).
• HEV õppija koolis. Seaduslikud alused väikese rühma moodustamiseks koolis ja korraldus väikeklassis.
• HEV võrgustik. Võrgustikuloomine teiste asutustega ja spetsialistidega.
• HEV õppimise protsessid. Õppimisest lähemalt: mälu, taju, keskendumine,
pidurdusprotsessid, kognitiivne paindlikkus, kuidas neid rakendada. Õpimotivatsiooni
toetamine. Vestlused, ümarlaua läbiviimine. Case study
Lisamoodul: HEV õpilane lasteaias (36 ak.t)
• Erivajaduste mõistmine ja märkamine. Levinumad erivajadused ning kuidas neid lasteaias varakult märkama.
• Arengulise lapse toetamine koolieelses lasteasutuses. Lapse individuaalse arengu toetamine läbi õppetegevuste kohandamise ja toetavate strateegiate.
• Dokumenteerimine ja analüüs lapse toetamisel. Oskuste omandamine erivajadusega lapse
toetamiseks vajalike dokumentide täitmiseks ja kriitiliseks analüüsimiseks.
• Koostöö lapse perega ja usaldusliku suhte loomine. Kuidas luua usalduslikku koostöösuhet lapsevanematega ja rakendama aktiivse kuulamise võtteid.
• Koostöövõrgustiku võimalused ja vanemate suunamine. Piirkondlikud tugiteenused ning
kuidas suunata vanemaid vajadusel õigetesse asutustesse.
• Agressiivse käitumise märkamine ja ennetamine. Laste agressiivse käitumise võimalikud
põhjused ning kuidas sellist käitumist ennetama ja toetavalt sekkuma.
• Eneseregulatsiooni toetamine koolieelses eas. Erinevad tehnikad, mis aitavad lastel arendada eneseregulatsioonioskusi.
Õppemeetodid
Loengud; rühmatöö; arutelud; juhtumianalüüsid; iseseisev töö
Iseseisev töö
Individuaalne arengukaart (IAK) või koolivalmiduse kaart hüpoteetilise lapse kohta ja selle täitmine; kavand keeruliseks vestluseks lapsevanemaga, kasutades aktiivse kuulamise tehnikaid ja lahenduskeskset lähenemist.
Nõuded õpingute lõpetamiseks, sh hindamismeetodid ja hindamiskriteeriumid
Osalemine vähemalt 80% ulatuses kontakttundidest; kõikide kodutööde esitamine.
Hindamiskriteeriumid:
Aktiivne osalemine rühmatöös ja aruteludes; oskus siduda teoreetilisi teadmisi praktiliste olukordadega; kodutööde sisuline asjakohasus ja ülesannete täitmine juhiste kohaselt.
Kursuse läbimisel väljastatav dokument (tunnistus või tõend)
Tunnistus, kui õpingute lõpetamise nõuded on täidetud. Tõend, kui õpitulemusi ei saavutatud, kuid õppija võttis osa õppetööst. Tõend väljastatakse vastavalt osaletud kontakttundide arvule.
Koolitaja kompetentsust tagava kvalifikatsiooni või õpi-ja töökogemuse kirjeldus
Kõrgharidus ja/või töökogemus õpetatavas valdkonnas.